MBO Today: Overzicht van onderzoek naar rekenen en gecijferdheid in het mbo

Door:

Natascha Prins

Gepubliceerd:

23 november 2023

Leestijd:

2 minuten

Decorative image

Hoe kun je rekenen en gecijferdheid onder je mbo-studenten het beste stimuleren? Die vraag staat centraal bij het overzicht met wetenschappelijke literatuur en praktijkvoorbeelden dat Monica Wijers en Vincent Jonker in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) samenstelden. Het overzicht is nu te vinden op Onderwijskennis.nl. MBO-today sprak met beide onderzoekers.

Mbo-studenten hebben al aardig wat jaren rekenonderwijs gehad als ze aan hun opleiding beginnen. Op de basisschool en de middelbare school kwamen alle denkbare rekenonderwerpen aan bod. Niet alle opgedane kennis en rekenvaardigheden zijn blijven hangen. Even die kennishiaten vullen – ‘deficiëntieonderwijs’ – is geen zinvolle aanpak. Het doel van rekenen in het mbo is immers functioneel rekenen in betekenisvolle situaties. Bovendien ontbreekt bij studenten vaak de motivatie, zeker bij opleidingen waarbij het niet direct duidelijk is wat nou het nut van rekenen is voor de beroepspraktijk.

Daarnaast hebben sommige studenten regelrechte rekenangst. Denkend aan de vele sommen van de basisschool, breekt bij hen het zweet uit. Zij hadden in het primaire onderwijs al veel moeite met rekenen: toen kon ik het al niet, dus nu vast ook niet. Weer andere studenten hebben gewoonweg moeite met bepaalde rekenvaardigheden. Ook kan de animo om een probleem op te lossen ver weg zijn. Het is daarom belangrijk om deze studenten te laten ontdekken wat ze al wel kunnen en in welke dagelijkse situaties ze wél in staat zijn gecijferd te handelen.

Onderwijskennis.nl

In opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, verzamelden vakdidacticus Monica Wijers en onderzoeker en ontwikkelaar Vincent Jonker (beiden werkzaam bij Universiteit Utrecht) wetenschappelijke literatuur en praktijkvoorbeelden over hoe je rekenen en gecijferdheid onder mbo-studenten tóch kunt stimuleren. Vervolgens stelden zij een overzicht samen voor Onderwijskennis.nl. Via deze site maakt het NRO kennis uit onderzoek vindbaar, toegankelijk en bruikbaar, zodat onderwijsprofessionals wetenschappelijke inzichten in de praktijk kunnen toepassen. Vers in het assortiment is de bijdrage van Monica en Vincent, het overzicht Rekenen en gecijferdheid in het mbo, met kennis uit onderzoek en allerlei handvatten voor contextrijk rekenen en gecijferdheid.

het hele artikel teruglezen kan via onderstaande link

Gerelateerde artikelen

Veelgestelde vragen

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?