Curriculumherziening in het voortgezet onderwijs

Door:

Natascha Prins

Gepubliceerd:

8 november 2023

Leestijd:

1 minuut

Decorative image

Om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst is actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s van cruciaal belang. Actuele kerndoelen en examenprogramma’s dragen bij aan gelijke kansen voor leerlingen, goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en het kunnen functioneren in de maatschappij. Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven om samen met het onderwijsveld aan de slag te gaan met de actualisatie.

Rekenen/Wiskunde

Voor het vmbo heeft men op dit moment gekozen voor de termen ”wiskunde 1” voor specifiek rekenen en “wiskunde 1,2” voor het gecombineerde programma rekenen/wiskunde.

De eindtermen in de conceptexamenprogramma’s kennen vakinhouden, zoals procenten, meetkundige figuren en formules. Deze vakinhouden zijn geordend in een vijftal kennisdomeinen. Deze kennisdomeinen zijn gebaseerd op die uit de rekenvereisten van het middelbaar beroepsonderwijs, om zo de doorlopende leerlijnen te verstevigen. De commissie onderscheidt de volgende kennisdomeinen voor zowel wiskunde 1 als wiskunde 1,2:

  • Verhoudingen en procenten
  • Grootheden en eenheden
  • Twee- en driedimensionale ruimte
  • Verbanden, verschijningsvormen en vergelijkingen
  • Kwantitatieve informatie en kansen

Nederlands

Voor Nederlands zijn nog geen concept examenprogramma’s gebaseerd op de nieuwe kerndoelen bekend. Wel zijn de conceptkerndoelen bekend. Daarnaast is er informatie beschikbaar over de actualisatie van de kerndoelen voor Nederlands

Gerelateerde artikelen

Veelgestelde vragen

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?